• Activiteit

    • Henk van Roon heeft een update geplaatst 4 maanden, 4 weken geleden

      Ultraloop trainingen en wedstrijden.

      Het is een bekend feit dat Ultralopen één van de mooiste onderdelen is van de atletieksport. Veel atleten willen na diverse Marathons verder kijken in de keuken van de Ultrasport. Veel Ultraloopwedstrijden worden gelopen als Trail en Bergwedstrijden, een mooi voorbeeld is de Marathon du Mont Blanc, de UTMB, De Marathon des Sable, Ultratrail du Perigord, veel trails langs de Franse kust, in Nederland zijn er twee wedstrijden die eruit springen n.l. de 60 van Texel en de 100 km van Winschoten. Veel van mijn Franse en Engelse loopvrienden lopen deze wedstrijden.
      Het trainen voor deze wedstrijden is heel mooi om te doen, het zijn geen km maken maar uren. Zelf heb ik jaren gemiddeld bij trainingen doordeweeks 2 tot 3 uur en in het weekend 3 tot 6 uur gelopen. Ik heb jaren in Amsterdam gewerkt en ging in de morgen met de fiets naar mijn werk, in de middag mocht ik van mijn werkgever 1,5 uur trainen en na mijn werk liep ik dan de 32 km weer naar huis. De andere dag liep/fietste ik in omgekeerde richting. Dat heb ik bijna 16 jaar gedaan. In de winter periode was dat moeilijker dus liep ik tussen de middag 2 uur dankzij mijn werkgever( de overheid). De tijd die daaraan bestede kreeg ik cadeau van mijn werkgever. Ik maakte weken van 200 tot 275 km p/w.
      Het tempo lag altijd tussen de 5.50 en 6.30 minuten p/km, het gemiddelde was 6.15 p/km. Dankzij de trainingen van Dr. Ernst van Aaken heb ik dit jaren gedaan.
      Met mijn ervaringen help ik nu veel atleten in de wereld om dit ook te bereiken en het lukt, zie bij de UTMB een aantal atleten die hebben meegedaan lopen op mijn schema`s. Één van de atleten(Xavier Thevenard) werd tweede overal op de 171 km en daar ben ik zeer trots op.
      Bij de eerste 50 zaten 4 lopers die mijn schema`s hanteren.
      Ik zelf loop geen wegstrijden meer alleen Trails kunnen mij bekoren in de natuur lopen is zeer bijzonder. Er zijn vlakbij bij Kockengen leuke trainings gebieden, b.v. bij Hollandse Rading, Lage Vuursche, de Amerongse berg, de bossen bij Leersum en Doorn en natuurlijk Zeist. De stranden bij Castricum en op de wadden eilanden. Ik loop graag op het eiland Vlieland vaak pak ik de vroege boot naar Vlieland leg mijn spullen bij een fiets verhuurder en ga een kleine 4 uur trainen en ik kom met de boot van 16.45 uur weer naar het vaste land of ik blijf een paar dagen om lekker te kunnen trainen.
      Ik train nog dagelijks en ben nu bezig met ongeveer 10 tot 15 uur p/w te trainen. Op dit moment is het moeilijk vanwege een longontsteking /acute bronchitis dus nog even geduld.
      Hierna ga ik weer op pad met een dagelijkse training in een langzaam tempo van gemiddeld 5.50 & 6.30 minuten per km.
      Er zijn een aantal wedstrijden in Frankrijk die ik nog wil doen n.l. de Ultratrail du Perigord(de Legende) twee trail langs de kust van Normandie en de Cross du Mont Blanc. Dus richten op leuke trails.

      Henk van Roon

      Ultraloop trainingen en wedstrijden.

      Het is een bekend feit dat Ultralopen één van de mooiste onderdelen is van de atletieksport. Veel atleten willen na diverse Marathons verder kijken in de keuken van de Ultrasport. Veel Ultraloopwedstrijden worden gelopen als Trail en Bergwedstrijden, een mooi voorbeeld is de Marathon du Mont Blanc, de UTMB, De Marathon des Sable, Ultratrail du Perigord, veel trails langs de Franse kust, in Nederland zijn er twee wedstrijden die eruit springen n.l. de 60 van Texel en de 100 km van Winschoten. Veel van mijn Franse en Engelse loopvrienden lopen deze wedstrijden.
      Het trainen voor deze wedstrijden is heel mooi om te doen, het zijn geen km maken maar uren. Zelf heb ik jaren gemiddeld bij trainingen doordeweeks 2 tot 3 uur en in het weekend 3 tot 6 uur gelopen. Ik heb jaren in Amsterdam gewerkt en ging in de morgen met de fiets naar mijn werk, in de middag mocht ik van mijn werkgever 1,5 uur trainen en na mijn werk liep ik dan de 32 km weer naar huis. De andere dag liep/fietste ik in omgekeerde richting. Dat heb ik bijna 16 jaar gedaan. In de winter periode was dat moeilijker dus liep ik tussen de middag 2 uur dankzij mijn werkgever( de overheid). De tijd die daaraan bestede kreeg ik cadeau van mijn werkgever. Ik maakte weken van 200 tot 275 km p/w.
      Het tempo lag altijd tussen de 5.50 en 6.30 minuten p/km, het gemiddelde was 6.15 p/km. Dankzij de trainingen van Dr. Ernst van Aaken heb ik dit jaren gedaan.
      Met mijn ervaringen help ik nu veel atleten in de wereld om dit ook te bereiken en het lukt, zie bij de UTMB een aantal atleten die hebben meegedaan lopen op mijn schema`s. Één van de atleten(Xavier Thevenard) werd tweede overal op de 171 km en daar ben ik zeer trots op.
      Bij de eerste 50 zaten 4 lopers die mijn schema`s hanteren.
      Ik zelf loop geen wegstrijden meer alleen Trails kunnen mij bekoren in de natuur lopen is zeer bijzonder. Er zijn vlakbij bij Kockengen leuke trainings gebieden, b.v. bij Hollandse Rading, Lage Vuursche, de Amerongse berg, de bossen bij Leersum en Doorn en natuurlijk Zeist. De stranden bij Castricum en op de wadden eilanden. Ik loop graag op het eiland Vlieland vaak pak ik de vroege boot naar Vlieland leg mijn spullen bij een fiets verhuurder en ga een kleine 4 uur trainen en ik kom met de boot van 16.45 uur weer naar het vaste land of ik blijf een paar dagen om lekker te kunnen trainen.
      Ik train nog dagelijks en ben nu bezig met ongeveer 10 tot 15 uur p/w te trainen. Op dit moment is het moeilijk vanwege een longontsteking /acute bronchitis dus nog even geduld.
      Hierna ga ik weer op pad met een dagelijkse training in een langzaam tempo van gemiddeld 5.50 & 6.30 minuten per km.
      Er zijn een aantal wedstrijden in Frankrijk die ik nog wil doen n.l. de Ultratrail du Perigord(de Legende) twee trail langs de kust van Normandie en de Cross du Mont Blanc. Dus richten op leuke trails.

      Henk van Roon

    Share